środa, 17 lutego 2016

Jak zrobić idealne ciasto na pizzę?



   Zanim wypracowałam sobie sposób na, moim zdaniem, idealne ciasto do pizzy, musiało minąć wiele czasu. Próbowałam setek przepisów, robiłam ciasta na wodzie, mleku a nawet oleju (!!!!) w różnych proporcjach, jednak nigdy nie wychodziło mi to, czego oczekiwałam. Wreszcie, metodą prób i błędów, doszłam do takiego oto sposobu...





Przygotuj:
-  600-650g mąki pszennej typu 450 lub 500
-  około 400 ml ciepłej wody
-  15g świeżych drożdży lub 7g drożdży suszonych
-  płaska łyżeczka soli
-  płaska łyżeczka cukru
-  4 łyżki oliwy lub oleju

   Zaczynamy od nastawienia zaczynu (jeśli korzystamy z drożdży instant, ten krok pomijamy). Drożdże wrzucamy do szklanki, zalewamy 2-3 łyżkami ciepłej wody, dodajemy łyżkę mąki, mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce, aż trochę podrosną. I w tej chwili niech nas Ręka Boska broni przed czytaniem książek, gazet czy buszowaniem po internecie - drożdże idealnie wyczuwają moment, żeby uciec nam ze szklanki i zbadać zakamarki kuchni...

   Do miski wsypujemy mąkę, dodajemy sól, cukier, oliwę, drożdże i wodę. Z początku ciasto będzie dość luźne, dlatego najpierw mieszamy je łyżką w misce, potem dopiero przekładamy na omączony blat lub stolnicę i przechodzimy do wyrabiania. W tym momencie lekko posypmy je mąką po wierzchu, a dłonie porządnie wysmarujmy olejem lub oliwą - to bardzo ułatwia sprawę. Przez pierwsze kilka minut wyrabiania ciasto będzie trochę lepkie, jednak starajmy się nie podsypywać za dużo mąki, minimalną ilość, by nie kleiło się do rąk.

   Wyrabiamy około 10 minut. Z czasem staje się elastyczne i gładkie.
   Przekładamy je do miski, przykrywamy ściereczką lub folią i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1godzinę.







Po tym czasie wyjmujemy ciasto na omączoną stolnicę i delikatnie jeszcze raz wyrabiamy. Naprawdę minimalnie, żeby jak najmniej straciło ze swojej miękkości. Ucinamy kawałek, formujemy go w kulkę i wałkujemy na okrągło. Ja przeważnie ręcznie nadaję ciastu kształt. Kulkę ciasta spłaszczam dłońmi i od środka jakby rozpycham palcami to ciasto na boki, jednocześnie je ugniatając.
 
   Teraz pozostaje nam posmarować ciasto sosem pomidorowym, ułożyć na nim ulubione składniki, wstawić do piekarnika i po około 20-25 minutach w 250 stopniach, cieszyć się własnoręcznie zrobioną pizzą.

   Jeśli wolisz zobaczyć, jak przygotowuję ciasto na pizzę (i poznać mój ulubiony jej rodzaj) - obejrzyj poniższy film :)

Smacznego!!!!


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz